polaris
Jesteś tutaj: Strona główna Regały chłodnicze

Regały chłodnicze




Regał chłodniczy powinien cechować się przede wszystkim niezawodnością, energooszczędnością i estetyką. Dobrze, jeśli jest łatwy do utrzymania w czystości i przystępny cenowo. Musi także posiadać odpowiednią wydajność chłodniczą, zgodną z deklarowaną klasą temperaturową. Alternatywą dla nowych urządzeń mogą być używane lady czy witryny chłodnicze. Ich zakup wiąże się jednak z bardzo dużym ryzykiem i nie zawsze jest opłacalny.
 
Meble chłodnicze dostępne na rynku wtórnym mają z reguły, co najmniej 8 lat. Większość z nich pracuje na czynnikach, które już zostały lub zostaną w najbliższym czasie wycofane z produkcji ze względów ekologicznych. Kupując takie urządzenie, trzeba się liczyć z koniecznością dokładnego przeczyszczenia całej instalacji i wymiany automatyki. Często mało skuteczna jest też izolacja, a stan techniczny i zapotrzebowanie na energię pozostawiają wiele do życzenia. Używane meble wymagają niższej temperatury odparowania niż ich nowe odpowiedniki. Potrzebują, zatem większych, droższych i bardziej energochłonnych agregatów. W efekcie, koszty zakupu, adaptacji oraz serwisu nowych i używanych mebli chłodniczych są porównywalne.
 
Przy prawidłowej eksploatacji, nowe urządzenie powinno pracować bezawaryjnie przez wiele lat. Nie zawsze jednak personel należycie obchodzi się z szafą czy ladą chłodniczą. Obsługa powinna zwracać uwagę na utrzymanie w czystości agregatu, a w szczególności skraplacza. Jeżeli jest on zanieczyszczony kurzem, przysłonięty lub ma niesprawny wentylator, sprężarka pobiera znacznie więcej energii elektrycznej i głośniej pracuje. Spada jej wydajność chłodnicza, a po niedługim czasie, silnik przegrzewa się i dochodzi do bardzo poważnej awarii. Opisana sytuacja to najczęściej popełniany błąd eksploatacyjny. Wiele awarii wynika także z przeładowania mebla, a co za tym idzie z braku prawidłowego przepływu powietrza. Zdarzają się również usterki spowodowane przez obsługę. Na awarie narażone są też lady chłodnicze stojące na postumentach. Personel sklepu bardzo często wykorzystuje znajdującą się pod nimi przestrzeń, wstawiając tam skrzynki czy kartony z towarem. Tymczasem jest to dość ryzykowne, bo pod ladą biegną instalacje chłodnicza i elektryczna, które łatwo uszkodzić. Częstymi uszkodzeniami są pęknięte szyby i odkształcenia spowodowane przez klientów i wózki sklepowe. Żywotność mebli chłodniczych, podobnie jak i pozostałej części instalacji chłodniczej szacowana jest przez fachowców na 8 – 10 lat. Po upływie tego czasu koszty eksploatacji znacznie wzrastają.
 
Sklepowe meble chłodnicze powinno się ustawić tak, aby w żaden sposób nie zakłócały ruchu klientów wózkami. Należy unikać sąsiedztwa drzwi, okien, nawiewów wentylacyjnych oraz klimatyzatorów. Warto skoncentrować tego typu sprzęt w jednej części sklepu. Minimalizuje to koszty instalacji chłodniczej i wpływa na energooszczędność urządzeń, działających w jednej strefie temperaturowej.
 
W handlu wykorzystuje się całą gamę urządzeń chłodniczych. Ich dobór uwarunkowany jest kilkoma czynnikami, spośród których najważniejsze to:wielkość sklepu i szerokość oferowanego asortymentu. Do najpopularniejszych od lat należą lady i regały chłodnicze.
 
Detalista, wybierając optymalny dla swojego sklepu system chłodniczy, powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na parametry techniczne mebli (energochłonność, czy poziom osiąganej czy utrzymywanej temperatury), jakość wykonania oraz materiały użyte do produkcji. Trzeba także jasno określić, jakie jest przeznaczenie poszczególnych urządzeń i co będzie w nich przechowywane. Kolejny krok to wybór typu agregatu – zewnętrzny bądź wbudowany. Istotna jest także wielkość poszczególnych mebli oraz efektywna powierzchnia ekspozycji, jaką oferują. Dobrze wyliczyć cenę urządzenia w przeliczeniu na wielkość ekspozycji. Często kalkuluje się kupno większego mebla. Właściciel sklepu o powierzchni około 1000 m2. potrzebuje około 15 metrów bieżących lady, 22,5 metra regałów i około 11 m gondoli mroźniczych. Dość często spotykanym błędem jest ograniczanie powierzchni ekspozycyjnej mebli chłodniczych w sali sprzedaży, w sytuacji, gdy nie posiada się odpowiednio chłodzonego zaplecza. W opinii fachowców, na zastosowanie mebli kompaktowych powinni decydować się właściciele małych sklepów, w których nie ma możliwości zainstalowania agregatu na zewnątrz, a potrzebne są 1 – 3 urządzenia chłodnicze. Meble kompaktowe wykorzystywane są także do sprzedaży produktów impulsowych, bądź do promocji. Wędliny i sery porcjowane eksponuje się przede wszystkim w ladach tradycyjnych i samoobsługowych. Jogurty i paczkowane wędliny można spotkać w regałach otwartych, mrożonki w przeszklonych gondolach, napoje w szafach chłodzących, zaś ciasta w otwartych lub zamkniętych, niskich regałach. Nieco inne rozwiązania stosuje się w dyskontach, które dysponują przeważnie niewielkimi magazynami. W placówkach tego typu chodzi nie tyle o pokazanie jakości produktów, co ich ilości. Najlepiej sprawdzają się tam meble o głębokości 60 cm. Do jednego takiego urządzenia można często włożyć bez uszczerbku dla cyrkulacji chłodu, towary ważące łącznie nawet kilkaset kilogramów. Sprzęt chłodniczy musi być ustawiony tak, aby nie zakłócał ruchu klientów z wózkami. Należy unikać sąsiedztwa drzwi, okien, nawiewów wentylacyjnych oraz klimatyzatorów. Warto skoncentrować urządzenia chłodnicze w jednej części sklepu. Obniża to koszty instalacji oraz energochłonność (jedna strefa temperaturowa). Meble chłodnicze cały czas się zmieniają, dostosowując się bardzo dynamicznie do rosnących potrzeb detalu. Kolejne generacje są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, energooszczędne i lepiej utrzymują zadaną temperaturę. Przyszłościowym czynnikiem chłodzącym jest m.in. dwutlenek węgla, który już wkrótce może zastąpić środki na bazie freonu. Do 2008 roku spodziewane jest wprowadzenie całkowitego zakazu stosowania gazów szkodliwych dla środowiska.
 
Lato to najtrudniejszy dla urządzeń chłodniczych okres w roku. Są one wówczas najbardziej narażone na awarie. Związane z nimi ryzyko można zminimalizować, przestrzegając zasad eksploatacyjnych, pilnując terminów przeglądów i dbając o to, by meble chłodnicze obsługiwał wyłącznie przeszkolony personel. Awaria systemu chłodniczego oznacza najczęściej konieczność pracy serwisu na urządzeniu, które stoi w sklepie. Każdorazowo wiąże się to z dużymi utrudnieniami i dla klientów i dla personelu. Grozi także konsekwencjami w postaci strat towarów. Najczęściej usterki wynikają z zaniedbań osób obsługujących meble i komory chłodnicze oraz z braku okresowych przeglądów. U podstaw wielu awarii leży także zbyt mała wydajność chłodnicza zastosowanych urządzeń. Niekorzystne dla mebli z wbudowanym agregatem są słabo wentylowane i nasłonecznione pomieszczenia.
 
Mebel sklepowy powinien być niedrogi, estetyczny i funkcjonalny. Najbardziej popularne wysokości dla regałów przyściennych to 1,9 i 2,2 m, a dla gondoli 1,6. Trzeba pamiętać, że od 1,8 – 2,0 m w górę mamy już tzw. „martwą strefę”. Można ja wykorzystać do aktywnej promocji wyrobów. Głębokość półek w standardowym regale wynosi od 35 do 50 – 60 cm. Błędem jest stosowanie zbyt głębokich modułów. Korzystniejsza jest większa rotacja produktów i uzupełnianie na bieżąco braków na półkach. Gondole wyższe niż 160 cm w małych i średnich sklepach raczej nie zdają egzaminu, gdyż utrudniają obserwację klientów oraz pogarszają przestronność. Gondole pełnia przede wszystkim rolę porządkującą, wytyczając ciągi komunikacyjne. Wykłada się na nich produkty, które przyciągają klienta do środka sklepu. Powinno mieszać się towar tani z droższym, który chce się sprzedać, a na którym marże są wyższe. W małych placówkach najbardziej typowe są moduły o szerokości 1 metra. W dużych sklepach sprawdzają się regały o szerokości 1,25 metra. Jeszcze szersze (133 cm) stosuje się tylko w supermarketach, o powierzchni powyżej 1000 m2.
 
Na rynku chłodniczym trudno o jakieś diametralne zmiany. Producenci skupiają się przede wszystkim na estetyce urządzeń (meble chłodnicze stają się coraz bardziej ergonomiczne). Dążą także do zmniejszenia ich gabarytów, przy zachowaniu powierzchni i objętości użytkowej. Poza tym, jak w każdej branży technicznej, nacisk kładziony będzie na energooszczędność rozwiązań oraz elektroniczne sterowanie. Coraz popularniejsze są także urządzenia chłodnicze z systemem nawilżania, zapobiegającym wysuszaniu przechowywanych produktów.
 
Urządzenia chłodnicze – z agregatem wewnętrznym czy zewnętrznym?
 
 Zapłacić więcej za profesjonalny system chłodniczy, który odwdzięczy się niższymi kosztami eksploatacyjnymi i bezawaryjnością? Czy może wybrać tańsze i bardziej mobilne, ale za to dość głośne i emitujące znaczne ilości ciepła, urządzenia chłodnicze z wbudowanym agregatem? To zasadnicze dylematy, jakie stają przed właścicielem sklepu. Urządzenia chłodnicze stosowane w sklepach dzielą się na „plusowe” (ich temperatura robocza wynosi od +2 do +10 stopni Celsjusza) oraz minusowe (mroźnicze), zapewniające temperaturę od -18 do -24 stopni Celsjusza. W obu przypadkach agregaty wytwarzające chłód mogą być zainstalowane wewnątrz mebla, bądź znajdować się poza salą sprzedaży. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje zalety. Zasadniczym atutem mebli chłodniczych z agregatem wewnętrznym jest ich mobilność i prostota montażu – wystarczy podłączyć urządzenie do źródła zasilania bez konieczności wykonywania dodatkowych instalacji. Niebagatelna, szczególnie dla właścicieli niewielkich sklepów, jest także atrakcyjna cena. Należy zwrócić również uwagę na łatwiejszą konserwację tego typu urządzeń oraz ich mniejszą awaryjność, wynikającą z mniej skomplikowanej automatyki chłodniczej. Nie potrzeba także dodatkowego miejsca na maszynownię, a elewacji budynku nie szpecą agregaty. Oprócz tego awaria jednego urządzenia nie oznacza przerwania pracy pozostałych.
 
Na tym jednak kończą się zalety kompaktowych mebli chłodniczych. Niestety mają one dość niską wydajność, zużywają więcej prądu, a równocześnie emitują ciepło, co wymusza często zainstalowanie klimatyzacji na sali sprzedaży i powoduje wzrost kosztów eksploatacji. W przypadku braku klimatyzacji, personel sklepu powinien pilnować, aby pomieszczenie, w którym działają tego typu meble chłodnicze było systematycznie wietrzone i nienasłonecznione. Poza tym urządzenia z wbudowanym agregatem wymagają częstszych przeglądów i są bardziej podatne na zanieczyszczenia.
 
Meble chłodnicze z agregatem zewnętrznym poza tym, że są dość drogie, maja wiele zalet. Jedyne źródło hałasu stanowią w ich przypadku wentylatory chłodnic. Wyróżnia je większa wytrzymałość i ładowność, a co najważniejsze są pod każdym względem tańsze w eksploatacji. Urządzenia te praktycznie nie emitują ciepła i wilgoci. Agregaty skraplająco – sprężające pracują w dużo lepszych warunkach, przez co ich wydajność jest znacznie większa. Duże układy można wyposażyć w nowoczesne sterowanie, które jeszcze bardziej poprawia sprawność całego systemu chłodniczego, a przy okazji zapewnia przekazywanie informacji o parametrach poszczególnych mebli. Meble z agregatem zewnętrznym zawsze obniżają temperaturę otoczenia, co poprawia klimat i warunki panujące w sklepie. Liczą się przede wszystkim parametry techniczne urządzenia i możliwość szybkiej zmiany aranżacji stoiska, a dopiero później wygląd. Koszty inwestycyjne przy zakupie i instalacji kilku mebli typu Split mogą być nawet trzykrotnie wyższe niż przy zakupie mebli kompaktowych. Odwrotnie kształtują się natomiast koszty eksploatacji. Wadą urządzeń z agregatem zewnętrznym jest także ograniczona możliwość ich przestawiania oraz konieczność montażu rozbudowanych instalacji. Aby zastosować tego typu rozwiązanie, trzeba także dysponować odpowiednim zapleczem tzn. przewidzieć miejsce na umieszczenie agregatów chłodniczych oraz wykonać odpowiednio instalacje: elektryczną, chłodniczą i odpływu skroplin. Podstawową sprawą jest odpowiednie dobranie wydajności urządzeń do potrzeb sklepu, oraz ich prawidłowy i fachowy montaż. Należy także bezwzględnie przestrzegać okresowych przeglądów. Jest to ważne z uwagi na możliwość pojawienia się po pewnym czasie pracy urządzenia niewielkich pęknięć w układzie freonowym, a co za tym idzie, spadku wydajności. Trzeba także pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu agregatów przed niepożądaną ingerencją z zewnątrz. Dla dużych instalacji ryzyko wycieku czynnika chłodniczego jest większe. Bardziej kosztowne jest także ich napełnianie. Poza tym awaria jednego urządzenia przerywa pracę całego systemu, ponieważ kilka urządzeń podłączonych jest do jednego agregatu.
 
Handlowiec, który chce wyposażyć swój sklep w urządzenia chłodnicze, powinien mieć jasno sprecyzowane oczekiwania. W przeszłość odchodzi, stosowany do niedawna, podział na dwie, wiodące szkoły aranżacji stoisk: francuską i niemiecką. Pierwsza duży nacisk kładła na wygląd mebli, które powinny przyciągać wzrok i zwiększać sprzedaż. Operowała dużą ilością światła, sytuując lady na rogach. Dawało to poczucie czystości. U Niemców było inaczej. Stawiano przede wszystkim na funkcjonalność i systematykę ekspozycji. Teraz te różnice zacierają się. Poszukiwane są rozwiązania zapewniające dużą elastyczność w aranżacji stoisk, przy zachowaniu lekkości mebli i ich ponadprzeciętnej estetyki. Handlowcy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że najnowszy design urządzeń chłodniczych, w połączeniu z ich ergonomią i odpowiednim oświetleniem, czynią ekspozycję atrakcyjniejszą. Ma to bezpośrednie przełożenie na kilkuprocentowy wzrost obrotów. Zmienia się u nas stopniowo kultura sprzedaży. Do kupców dociera, że aby utrzymać dotychczasowych klientów i pozyskać nowych nie wystarczy sprzedawać mięso czy mrożonki z odrapanej, brudnej czy hałasującej chłodziarki.


Źródło: www.norco.pl/42-regaly-chlodnicze


 
 

Nasza oferta

Realizacje

Galeria

Zaufali nam już:

Partnerzy handlowi

Tel. 76 842 19 56

Sprzedaż ratalna

Godziny otwarcia

Skup urządzeń

Liczba osób online

We have 52 guests online